Dags för betyg!

Leonel har fàtt sina första betyg! Innan han fyllt 2! Màste vara rekord....

Màste säga att jag blev positivt överaskad och imponerad.

Givetvis över min sons fina betyg.
Men mest över vilken extremt bra koll de har pà barnen redan pà dagis, och vilken fantastisk feedback som ges till föräldrarna. Att gà pà dagis är verkligen inte bara barnpassning!

Vi fick en lista pà ett trettiotal saker som Leonel behärskar eller är i process att lära sig. Och det var allt fràn att gà i trappor och använda vartannat ben först, till att be om hjälp när han inte förstàr, till att göra sig förstàdd, till att leka i grupp, till att identifiera föremàl, gruppera föremàl, visa tàlomodighet, gà i led till pation när det är utomhuslek och massa mer.

Han beskrevs som extremt aktiv, intresserad, nyfiken, kärleksfull, men det nämndes ocksà att han inte bryr sig när han blir tillsagd och att han omöjligt sitter ner i sin stol, och att han ofta hamnar i en "barnstol" för att han inte ska kunna "rymma"... Han verkar köra sitt eget race, helt enkelt....

Jag har visserligen aldrig tvivlat pà att vi valt rätt dagis till Leonel, även om det i början var grymt tufft för mig att lämna honom ifràn mig för att börja jobba. Men för mig var detta verkligen ytterligare ett bevis pà att han är i trygga händer.
Jag tror det är jätteviktigt att man tidigt har en nära koll pà barnens utveckling, och det bjuder de verkligen pà hos Leonels dagis.
Eller ja, bjuder och bjuder, dagisavgiften har jag ju redan härjat om, men känns kanske som att de iallafall ger nàgot extraordinärt tillbaka.

En annan finurlig rutin de har pà Leonels dagis är att de ger varje barn en egen kalender.
I den skriver personalen i varje dag, sà föräldrarna vet vad barnen ätit och hur mycket, när de bajsat och hur de bajsat, när de sovit och hur länge, och vilka aktiviteter de haft under dagen. Här kan vi som föräldrar även skriva i om vi har nàgra specialla önskemàl inför dagen, eller kanske bara nämna om barnet sovit dàligt natten innan tex, eller vad som nu kan vara viktigt att veta. Visserligen pratar man ju med personalen när man hämtar och lämnar, men den här kalendern är ett suverän komplement!

Summan av kardemumman, jag är jättenöjd med dagis!

Och det är sà skönt att vara riktigt nöjd ibland:-)

Kommentarer
Postat av: Sofie

Hej!

Va kul att någon uppskattar vårt arbete som förskollärare för det är precis sådär man gör, både med utvecklingssamtal och "kalender".



Kram

2008-12-17 @ 08:39:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0