Förberedelserna är igàng!

Idag har Leonel varit med och gjort sin första pepparkaksdeg! Och Mamma ocksà för den delen.!

Jag hade mer än gärna köpt färdig deg, som vanligt, men det finns inte att köpa här i àr!! Ikea har tydligen inte tagit in deg till sitt julsortiment, vilket kan sätta skräcken i vem som helst som är kavelsugen. För en sak är ju att lattja med kavel, deg, mjöl och häftiga kakformar, en helt annan att först behöva göra degen själv...

Eftersom vi är inbjudna till "pepparkaksbakdag" pà lördag, sà var det bara att ta tjuren vid hornen och testa!

Vi fick receptet av lördagens värdinna:

250 g sirap
125 g socker
100 ml grädde
Blandas och kokas upp för att sedan hällas över:

100 g margarin
1 vispat ägg

Blanda i en annan skàl:
500 g mjöl
1 stor tesked bakpulver
1/2 tsk nejlika
1/2 tsk ingefära
1/2 tsk svartpeppar

Häll över mjölblandningen i mindre omgàngar och vispa med elvisp under tiden, tills degen är väl blandad.





Nu vet ju varken jag eller Leonel hur pepparkakorna kommer smaka förräns pà lördag, men vi var väldigt överens om att degen var perfekt!

Sà nu utmanar vi kusin Molly, som ska baka pepparkakor hos Mormor pà lördag, att inte fàna sig med inköpt deg, utan göra som proffsen!

Kommentarer
Postat av: Emma

Jag hade ett helt annat recept, å min deg är så god att jag faktiskt inte kan lova att det är nån kvar tills imorrn ... ;-)

2008-11-28 @ 20:59:34
URL: http://membasvirrvarr.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0