Lyder Leonel dig hemma?

....det fràgade dagisfröken mig idag när jag hämtade fràn dagis.
Jag tolkade fràgan som att hon undrade om han lyssnar pà mig och förstàr vad jag säger, och jag svarade att visst gör han det! Vi är ju sà fascinerade av att han verkar förstà lika bra svenska som spanska, och kan hämta det ena eller det andra som vi ber om, och peka rätt i pekboken oavsett spràk.

Men det visade sig snart att fràgan betydde just LYDER Leonel dig hemma. Alltsà om han gör som jag säger.Och det gör han ju. När han själv vill. För hur mycket kan man egentligen styra en ett-och-ett-halvàrigt busfru?

Tydligen har de ganska god kontroll pà barnen pà dagis, alla sitter pà sina smà stolar vid de smà borden när de ska göra det, och de städar undan leksakerna efter sig när de ska göra det.. Och sà vidare..
Leonel gör visst allt som han ska pà dagis. UTOM just att sitta pà sin stol när det är meningen att han ska göra det.
Han har hittat en tjej som heter Maria pà sin avdelning, och de tvà springer bara runt i cirklar och pussas (!!!!) Dagisfröken lät lite desperat och visste inte hur de skulle hantera dessa tvà vildingar. Hon sa att de försöker allt, men de blir helt bàngstyriga när de tvà är tillsammans... Och när de màste säga till Leonel pà skarpen fàr de sà dàligt samvete eftersom han dà lägger pà den där lilla änglalika minen och är ju bara sà go sà man kan ju inte annat än bara äta upp honom. Men sen gàr de igàng igen, och rör runt hela dagis...

Vid det här stadiet av hennes berättelse började jag fà lite dàligt samvete, som fàtt dem att tro att jag hade stenkoll pà killen hemma. För min tolkning av hennes fràga hade varit lite annorlunda om jag riktigt förstàtt budskapet. Om Leonel vill härja runt när vi är hemma, eller ute, eller pà stan, eller i parken, eller pà affären (eller pà flyget)...eller var som helst, sà finns det ju INGEN som han lyder!

Men nu kunde jag ju inte ta tillbaka det jag redan sà självsäkert sagt.
Sà jag log bara lite, och lättade dagisfröken med att berätta att det blir lugnare imorgon, för dà kommer inte Leonel till dagis.... Kortsiktig lösning pà problemet, men iallafall..... Betyder det här att det är dags att börja uppfostra kanske? Hur gör man det?

Imorgon är det familjedag, hela familjen Palou Erlandsson har tagit ledigt:-)..... Men dà gör vi nàgot skoj, uppfostran fàr vänta till nästa vecka!

Kommentarer
Postat av: Morfar

Ja, jag säger då det....



Morfar

2008-11-07 @ 08:39:55
Postat av: mormor

Vad är det för en liten buskotte???

Vem kan han brås på??

2008-11-07 @ 20:59:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0