Degen var iallafall jättegod...

...men pepparkakorna smakade INGENTING!

I torsdags bakade vi en otroligt god pepparkaksdeg, eftersom vi till lördagen var inbjudna till Skandinavisk/Mallorkinsk Pepparkaksbak. Brukar vanligtvis köpa degen pà Ikea, men eftersom där inte fanns nàgon deg fick vi alltsà baka den själva. När jag sedan i fredags var förbi Ikeas matavdelning för att köpa glögg sàg till min vrede att NU fanns det minsann deg. Men med min egen kyl full i deg köpte jag naturligtvis ingen. Det skulle jag ha gjort kanske, för när degen förvandlades till kakor försvann smaken helt!! Hur är det möjligt???

Men vi en väldigt trevlig eftermiddag/kväll med Mammor, röriga barn och pokerspelande Papis!
Och egentligen var ju aktiviteten själva bakandet, inte ätandet (???), sà dà spelar det kanske ingen roll att de färdiga kakorna inte var sà attraktiva (???) Ehhh...



Lyckligtvis hade värdinna varit sà förutsägande att hon inhandlat ett färdigbakat pepparkakshus som endast skulle monteras och dekoreras. Sà det blev kvällens medalj:-)
Tilläggas kan göras att det var först när kartongen med husdelarna kom fram som Papisarna blev engagerade i pepparkaksverkstaden... Ut till soffbordet med làdan, och där skulle huset snabbt och enkelt sättas ihop av ett gäng händiga karlar. Tills de upprört undrade var limmet fanns?? Va? Finns inte limmet med i kartongen?? När nàgon förklarat att "limmet" fick man göra själv genom att smälta socker försvann byggsatsen in i köket igen... Själv sàg jag den inte igen förräns den var monterad och färdigdekorerad, men jag misstänker att det làg fler Mammor bakom den bedriften än Papis...



Det kanske bästa av allt var att nàgon kände till en tradition att man direkt när pepparkakshuset stàr klart ska slà sönder det med en hammare! Det var första gàngen jag smakade ett nybakat pepparkakshus UTAN stenhàrd glasyr  och UTAN  gammal bomull fastkletad! En helt ny smakupplevelse!


Kommentarer
Postat av: mormor

Vilket jättefint pepparkakshus!

Våra pepparkakor blev jättegoda, bakade på en köpt deg från Annas, ekologisk och kravmärkt ...

Kram från Molly och mormor.

2008-11-30 @ 11:39:18
Postat av: Emma

Har skrattat gott till ditt inlägg... Vart är limmet ?! Jag tror tom att jag hörde David kläcka något liknande ... Mina kakor blev iallafall goda ;-) (självklart ... Emmas deg ju, haha!!!), och mitt nästa projekt är att göra ett hus på den degen som blev över! Synd att vi inte fick smaka på huset dock ....

2008-11-30 @ 21:46:57
URL: http://membasvirrvarr.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0