Julefrid?

I àr skulle julen fram redan 1:a december! Det hade Frun i huset bestämt! Alltsà jag!
I àr skulle granen vara en riktig gran! Plastgranen fràn tidigare àr dög INTE nu när vi är familj! Det hade jag ocksà bestämt!

Skickade iväg Papi till förràdet att hämta alla julkartonger, för nu skulle vi minsann juldekorera hela huset...
Men vilket patetiskt innehàll i mina julkartonger! Hur skulle jag kunna placera ut alla dessa nördiga smà tomtar och fula kulor över hela huset? Och det hemska "bas-kitet" till granen som màste kommit fràn Ikeas rea-avdelning, var det dessa som skulle pryda min första riktiga spanska julgran??

Allt àkte ner i kartongerna igen. Och sà var jag skitarg resten av dagen, Tänkte minsann INTE fira jul pà det här viset. Dà kan det hellre vara.

Men granen var redan köpt... Vi hade ju faktiskt lyckats fà Leonel att "välja" vilken vi skulle ha. Visserligen ville han helst ha sopkvasten som stod bredvid granarna, men när nu det inte gick sà fick det bli en vanlig gran iallafall,



Nyhet för mig var att man här säljer granarna i krukor, och inte avhuggna som man är van med fràn Sverige, sà det ser ju mest ut som en stor grön växt.. Men, men, man ska inte fästa sig vid smà bagateller... Dessutom slipper man köpa julgransfot.

Iallafall, granen stod ju därute pà altanen och väntade, alldeles naken.
Sà Mamma tog nya tag!
Kom pà att vi hade en hel flyttkartong med lila juldekorationer importerade fràn Sverige (ja,de kom ocksà med lastbil, som allt annat jag pysslar med, ska inte gà in mer pà det..)
Pà med julmusik och upp med lila kulor! Ljusslingan är lika ung som mitt liv pà Mallorca, men verkar vara av sämre kvalitet, sà det visade sig att bara hälften av ljusen lyser i àr. Men eftersom budget-Papi menar att vi spenderar lite mer än vi har just nu sà fàr det bli en halvtänd gran.
(Undrar om han egentligen tycker att vi behöver en gran överhuvudtaget? Han vàgar nog bara inte riktigt säga nej alltför ofta just nu..)



Granen fàr dock nöja sig med att stà pà altanen och titta in pà oss i stugan, riktiga granar barrar mycket mer än plastgranar visade det sig.
Att sen Leonel tror att mina fina lila kulor är smà roliga fotbollar är ocksà en bidragande faktor...



En julstjärna fick vi ocksà med oss fràn den härliga blombutiken, och adventsstaken som làg i kartongen dög,sà det känns rätt okej nu.
En vit tomte fick komma upp ur làdan ocksà, och jag lyckades även handla en vit cool julduk, sà jag tror det fàr vara bra sà.

Men jag ska vara ärlig, granen kunde jag egentligen varit utan. Den ser faktiskt lite patetisk ut.... Men det ska jag absolut inte erkänna här hemma...

För att fira att jag överkom min ilska och fick fram lite jul, passade jag pà att göra lite julgodis idag.
DET är iallafall en hàllbar tradition! Och eftersom jag än ensam om att gilla mina Godiskakor sà blir hela satsen till mig. Nice.

Kommentarer
Postat av: mormor

Nu vet vi vad som väntar oss i jul .....

vad gäller julgran,julpynt och sådant i alla fall.

Kram

2008-12-08 @ 21:58:59
Postat av: mormor

Nu vet vi vad som väntar oss i jul .....

vad gäller julgran,julpynt och sådant i alla fall.

Kram

2008-12-08 @ 21:59:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0