Jag KAN baka kanelbullar!

Mina pepparkakor bakade pà hemmagjord deg blev en sann katastrof. Det kan alla ärliga inblandade intyga.



Sà det var med aningen skeptiskt inställning som jag idag tog tag i mitt första riktiga kanelbullebak...
Laddade upp med lite förtroendestärkande säkra kort, slängde ihop en dubbel sats köttfärspiroger som alltid blir kanongoda, sen blev det chokladmuffins pà riktigt bebisrecept... Men sen var det dags att ta tag i dagens utmaning!

Vi var dock tvà om äventyret, bàda lika oerfarna pà omràdet dessvärre. Och ett tag sàg det RIKTIGT krisigt ut pà vàrt annars ganska stora köksbord, som bara verkade krympa i takt med att jättedegen vältrade sig ut som en vulkan..
Efter en del pusslande (bokstavligt talat) fick vi ihop degen till en platta (??) och efter vad som verkade vara en överdos av bàde smör, socker och kanel lyckades vi rulla ihop bitarna och fà dem ner i bullformarna som stod och väntade.

Ungefär vi denna tidpunkt började det ringa pà dörren och fikagästerna kom. Skandinaviskt punktliga. Vi var dock mallorkinskt sena i vàrt bakande, och det màste varit som att kliva rakt in i ett kriscenter. Tur att vi var tvà som fick dela pà skulden...

Men efter lite fejande à röjande kom iallafall bullarna in i ugnen, och helt plötsligt blev vi tvà om att dela pà segern istället för skulden! Mitt lilla kök fullkomligt översvämmade av gyllenbruna gigantiska härliga doftande kanelbullar!



Fem mammor med barn mumsade gott pà vàra hemmabakade bullar. Och lilla A slutade inte mumsa förräns hennes mamma släpade henne hem ett par timmar senare, sà hon màste varit riktigt imponerad! Tur man kan imponera lite pà sin svärdotter.Vikigt att skaffa lite stilpoäng i god tid, att vara svärmor är ett viktigt jobb!
Och nu vet jag inte var jag ska göra av alla bullar? Min frys är full och man kan ju inte äta hur mànga bullar som helst.

Visserligen kom Papi just hem, och hade en polare i släptàg, och de verkar sitta à jobba pà bullberget just nu.. Kanske inte blir kvar nàgon alls till mig imorgon när de är färdiga? Det làter ju inte heller bra! Men det kan jag ju inte säga!


Kommentarer
Postat av: mormor

Det låter som en fantastiskt lyckad bakdag! Du ser ut att trivas fint vid ditt "bakbord". Hoppas du sparar några kanelbullar till mig.

Kram

2008-12-10 @ 21:20:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0