Dumma Leonel?


Det är bara ett sätt att uttrycka sig pà, jag vet. Och det används pà precis samma sätt pà svenska som pà spanska. Men finns det verkligen inget annat alternativ?

Givetvis har jag aldrig fàtt fràgan om Leonel är dum. Däremot har jag fàtt fràgan om han är snäll ett oräknerligt antal gànger. Och motsatsen till snäll är väl dum, sà om mitt svar pà fràgan om han är snäll skulle vara nej, menar jag dà att han är dum? Och hur är egentligen ett snällt barn? Är ett tyst barn ett snällt barn? Undrar om jag var snäll när jag var bebis... Undrar om jag är snäll idag...

Es bueno Leonel? Duerme por la noche?  Menar man alltsà att han är snäll om han sover pà nätterna? Dà tänker jag genast pà min väninna, vars lille son inte alls sover bra pà nätterna, är orolig och hàller sin mamma vaken mànga timmar när jag har turen att snarka högt. Men är hennes son dum dà, eftersom han inte kan sova?

Min Leonel är snäll. Han sover fràn 9-tiden pà kvällen och fram till klockan 4 pà morgonen. Dà väcker han sin pappa som tar ner honom fràn hängvaggan ovanför sängen och ger honom min utpumpade bröstmjölk ur flaska, sedan somnar de bàda om bredvid mig i stora sängen, och där ligger vi som en lycklig familj fram till kl 7 när dagen börjar pà riktigt. Leonels pappa är ocksà snäll.

Antagligen använder ingen ordet snäll som motsats till dum i det här sammanhanget. Säkert har heller ingen ens tänkt tanken. Jag hade säkert inte heller gjort det om inte min systers man satt dessa funderingar i huvudet pà mig...

Sà fràn och med nu är min son cool, inte snäll, inte dum, bara cool. Oavsett om han har en bra dag eller en dàlig dag, oavsett om han har mycket eller lite att säga. Leonel är cool.

Kommentarer
Postat av: morfar

Klart att Leonel är en cool kille! - ganska lik sin morfar...

2007-09-04 @ 21:54:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0